Jak poprawnie spać w śpiworze

Śmieszne? To przeczytaj do końca i powiedz, czy o wszystkim wiesz!

Z domem na plecach;)

W życiu spałem w śpiworze wiele, wiele razy. Pod namiotem, w schroniskach górskich, na dziko pod chmurką, w samochodzie. W temperaturze wysokiej i niskiej, przy dużej i małej wilgotności. Mam niejakie doświadczenie, którym chciałbym się podzielić. Ale najpierw tytułem krótkiego wstępu- skąd pomysł na taki artykuł.

Rozmawiam często z ludźmi, którzy podróżują w stylu backpackerskim bądź uprawiają rowerowe sakwiarstwo. Czasami ktoś pyta mnie o porady – jak wybrać śpiwór. Doradzam więc. Spotykamy się za jakiś czas, a ta osoba narzeka, jak straszliwie zimno było nocą i pyta mnie – co jest nie tak ze śpiworem. Myślimy więc – a może zła temperatura komfortu śpiwora, a może zła izolacja… ale w pewnym momencie zacząłem pytać o inne szczegóły. I tak doszedłem do wniosku, że zrzucenie winy na śpiwór wcale nie jest poprawnym rozwiązaniem! Oto co musisz wiedzieć kładąc się spać w śpiworze, zwłaszcza, jeśli na zewnątrz jest chłodno!

Nie kładź się spać zmarznięty!

Rozbijamy obozowisko, trochę jeszcze porozmawiamy, pokręcimy się wokół. Przychodzi noc, robi się zimno, no to myślimy – hop, do śpiwora się ogrzać. Błąd! Najpierw rozgrzej organizm. Zrób kilka rundek truchtem wokół namiotu, zrób kilka pompek lub przysiadów. I wtedy, póki organizm jest rozgrzany, wskakuj do śpiwora. Dzięki temu Twoje własne ciepło rozejdzie się w śpiworze i będzie cię grzać.

Śpiwór skompresowany paskami

Zjedz coś przed pójściem spać

Wiem, nowoczesna dietetyka mówi zupełnie coś innego. Jednakże drobna przekąska tuż przed położeniem się spać sprawi, że Twój organizm będzie musiał trawić w nocy. Dzięki temu będzie ciągle pracował, a jego praca wiąże się z wytwarzaniem odrobiny dodatkowego ciepła. Przekąska powinna być czymś o powolnym spalaniu – tłuszczem. Proste cukry czy przekąski energetyczne spalą się zbyt szybko.

Nie idź spać odwodniony

Wiele osób nie pije żadnych napojów tuż przed pójściem spać, bo „będzie musiało wstać w nocy”. To kolejny błąd, stricte powiązany z poprzednim. Organizm powinien być nawodniony przed pójściem spać, dzięki temu zatrzyma w sobie ciepło na dłużej.

Przebierz się idąc spać

Ubrania, które miałeś na sobie cały dzień, prócz nieprzyjemnego zapachu, mogą być też przepocone bądź „zmarznięte”. Dobrze jest przed pójściem spać zmienić odzież na coś, czego nie nosiliśmy przez cały dzień, następnie wykonać kilka ćwiczeń rozgrzewających i hop- wskakujemy do śpiwora!

Nagrzej śpiwór przed pójściem spać

Oprócz wykonywania ćwiczeń i rozgrzania ciała, możesz też nagrzać śpiwór od środka przed pójściem spać, wkładając do niego na przykład ogrzewacze chemiczne. Możesz również podgrzać wodę i włożyć butelkę z ciepłą wodą do środka. Dzięki temu nagrzejesz wewnętrzną część materiału i unikniesz skutków kontaktu ciała z zimnym śpiworem.

Załóż czapkę

Jak mówi stare przysłowie – „załóż czapkę, by zachować ciepłe stopy”. Czapka z zimnych warunkach to wymóg nieomal konieczny, zwłaszcza, że jest ściśle powiązana z kolejnym punktem.

Trzymaj usta i nos poza śpiworem!

Najgorszy błąd jaki robili moi znajomi! I mnóstwo ludzi, których widziałem, gdy spali w śpiworach. Chowanie ust w śpiwór, żeby „bardziej się opatulić”. Nic bardziej mylnego! Zauważyłeś, że śpiwór typu mumia pozwoli Ci chronić głowę, ale pozostawi twoją twarz na zewnątrz? To nie złośliwość producenta. Jeśli włożysz usta i nos do śpiwora, to wydychana wilgoć będzie się kumulować wewnątrz i dzięki temu, oddychając, sam znacznie obniżysz temperaturę w środku. Pamiętaj, że im większa wilgotność, tym temperatura odczuwalna niższa. Nie zapomnij nigdy o tym punkcie, to najgorszy błąd!

Odizoluj się od podłoża

Sam śpiwór to nie wszystko. Ważna jest izolacja od podłoża. Dzięki temu bezpośrednia temperatura gruntu nie będzie miała wielkiego wpływu na twój komfort cieplny. To, czy użyjesz karimaty, maty samopompującej czy materaca, pozostawiam na inny artykuł. Ważne, by Twoja izolacja odgradzała cię od spania bezpośrednio na ziemi lub podłodze namiotu.

Skarpetki do spania

Coś, co panie na pewno uznają za seksi 😉 Jeśli marzną ci stopy podczas snu, miej ze sobą parę czystych, nie spoconych skarpetek przeznaczonych tylko i wyłącznie do spania w śpiworze

Wstrząśnięte, nie …. upchane;)

Dobrym pomysłem jest roztrzepanie śpiwora przed położeniem się spać. Dzięki temu śpiwór nabierze powietrza, które jest naturalnym izolatorem.

Śpiwór ma być suchy!

Ten punkt został dodany na życzenie:) Wydało mi się to oczywiste, ale ktoś zwrócił uwagę, by o tym wspomnieć. Niezaprzeczalnym jest, że gdy śpiwór jest mokry lub wilgotny, to nie posiada już swoich właściwości izolacyjnych! Dlatego warto chronić śpiwór w plecaku dodatkowym workiem np. na śmieci lub dużą reklamówką. dodatkowo, jeśli rano nie pada, warto wysuszyć śpiwór z wilgoci, której nabył po nocy z otoczenia i z naszego potu.

A może tak… bez ubrań?

Na brak wyjaśnienia „dlaczego tak się dzieje” również zwrócono mi uwagę. Wbrew pozorom, nie licząc temperatur ekstremalnych, spanie bez ubrań w śpiworze może okazać się lepszym pomysłem, niż ubranie wielu warstw. Powietrze jest naturalnym izolatorem i łatwo się nagrzewa. Nasze ciało wydziela ciepło. Powietrze zgromadzone pomiędzy ciałem a śpiworem nagrzewa się i tworzy barierę grzewczą dla nas przez noc. To tak samo jak w zimie nosić dopasowane jeansy lub luźne bojówki. W bojówkach zawsze będzie cieplej, ponieważ pomiędzy skórą a materiałem spodni powstaje izolacja cieplna z powietrza. Jeansy nie pozostawiają tego miejsca i jest w nich znacznie chłodniej. Oczywiście cały ten punkt nie dotyczy specjalistycznej odzieży termicznej, o której możesz przeczytać w Jak nosić odzież termoaktywną.

Stosując się do powyższych rad znacznie zwiększysz swój komfort podczas spania w śpiworze i unikniesz wielu niepotrzebnych rozczarowań swoim ekwipunkiem. Czasami złość na śpiwór sam w sobie wcale nie jest właściwym krokiem. Jeśli jednak powyższe rady nie pomagają, wtedy należy się zastanowić, nad zmianą śpiwora. Ale to już temat na osobny artykuł!

Zdjęcie które wykorzystałem Charakter fotografie designed by Rawpixel.com – Freepik.com

26
Pozostaw komentarz

avatar
22 Comment threads
4 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
23 Comment authors
NataliaMagdalenaIrena-HooltayewpodrozyMichalMarta Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Iwona
Gość

Jeśli wiem, że będzie zimno, to do spania zawsze biorę odzież termoaktywną i wtedy z zimnem nie mam problemów. Ale tak jak piszesz – kwestia odpowiedniego przygotowania, podłożenia czegoś odpowiedniego pod spód (ja śpię pompowanej macie).

Krzysiek
Gość

Rzeczywiście temat brzmi komicznie, a jednak warto przeczytać. Praktyczne rady 🙂

lik czarter cennik
Gość

Świetny post. Oby tak dalej 🙂

Magdalena Bur
Gość

Jestem pod wrażeniem. Nie zdawałam sobie sprawy z tego, że tak wiele czynników odpowiada za nasze ciepło. Co prawda nie pamietam już kiedy ostatni raz spałam w śpiworze, ale uśmiechnęłam się do tych wspomnień.

Aneta
Gość

Słuszne wskazówki, ale sam dobór śpiwora już jest bardzo istotny. Docenia się go zwłaszcza przy temp. – 15, – 20, jak my na przykład podczas trekkingu w Himalajach.

Ola
Gość

Dziekuję za garść cennych informacji!

Agata
Gość
Agata

Naprawdę fajne rady.

Michał
Gość

Niby każdy z nas śpiwór ma i w nim nocował. Patrząc po tym wpisie jak ja go używałem widzę, że popełniałem błędy.

Łukasz
Gość

Mimo początkowej „lekkiej rezerwy” (chyba jak większość 😉 po dobrnięciu do końca przyznaję, że wpis jak najbardziej poważny i przydatny! Dzięki za garść tipów 🙂

Ewelina
Gość

Dawno nie spałam w spiworze, ale ostatnio rozmawialiśmy właśnie na ten temat, tzn. Ja się przysluchiwalam. Większość porad z Twojego wpisu była wymieniona, bo ktoś już nauczył się na wieeelu błędach. Pozdrawiam 🙂

Karolina z Rudeiczarne
Gość

Praktyczny i konkretny tekst, w sam raz przed kolejnym backpackerskim tripem 🙂 dzieki, zapisuje!

Edyta
Gość

Tak się zastanwiam, chyba nie byłabym w stanie podróżować w ten sposób haha ja to jednak muszę mieć wygodę w każdej postaci ;P Ale podziwiam tych którzy nie maja z tym problemu!

Sławka
Gość

Ja, podobnie jak Iwona, korzystam z odzieży termicznej przy niskich temperaturach. I jeśli coś mi marznie, to nos 🙂

Olka
Gość

Z jednej strony nie należy iść odwodnionym spać. Z drugiej strony wychodzenie ze śpiwór w środku nocy przy np. – 25 za potrzebą to wątpliwa przyjemność. 😉

Dominik
Gość

Powiem tak… nie wyobrażam sobie spać w śpiworze gdzieś w dziczy, ale zaciekawiły mnie te porady. Szczególnie ta z nawadnieniem i chowaniem ust. Jednak wszystko ma sens…

Kamil | ONE STEP FORWARD
Gość

Dzięki za bardzo przydatne porady. Super tekst, bardzo przyjemnie się czyta 🙂

Maria
Gość
Maria

Bardzo prkatyczne rady, na które raczej do tej pory nie zwracałam uwagi. 🙂

Sylwia R
Gość
Sylwia R

To nie artykuł dla mnie bo czasy spania w namiocie minęły 😊 następny raz będzie moich dzieciaków jak dorosną 😊

Marta
Gość

Już się chciałam wypowiadać na temat sformułowania „nowoczesnej dietetyki”, ale odpuszczę sobie. 😀

Mam jeszcze protipa dla podróżujących par: śpiwór z suwakiem po lewej stronie i drugi z suwakiem po prawej. Można je wtedy spiąć i zrobić jeden duży. No i wtedy jest idealnie, bo grzejemy siebie nawzajem. 🙂

Irena-Hooltayewpodrozy
Gość

Wiesz co, jak zobaczyłam niedawno tytuł tego postu, to parsknęłam śmiechem.
Pomyślałam sobie,jak można tracic czas na pisanie takich głupot (soooryyyy!!!).
No ale dzisiaj nie wytrzymałam i weszłam poczytac.
No i wiesz co, mądrze piszesz-).
No dla mnie to nic nowego, bo często w czasie podróży korzystamy ze śpiworów i stosujemy te wszystkie sztuczki.
Dla kogoś ,kto nie ma żadnego doświadczenia ze spaniem w śpiworze, rady jak znalazł.
Pozdrawiam!

Magdalena
Gość

Ja zawsze śpię w skarpetkach oraz czapce 😀 Nawet ostatnio w Australii 😀

Natalia
Gość

Wszystko w punkt! Od siebie dodam, że nie wyobrażam sobie innego śpiwora niż puchowy. Świetnie trzyma ciepło 🙂
Puchowym śpiworom dobrze też robi przesuszenie ich na słońcu po nocy (o ile jest słońce :P), wtedy pozbędziemy się tej nocnej wilgoci i „przetrzepiemy” puch 🙂